Kicsit keserű, de a miénk

 2009.09.25. 13:39

Bár a nyári fesztiválidőszak plakátjai eltűntek a hirdetőoszlopokról, most is akad olyan kulturális programra csalogató hirdetés, amelyről érdemes szót ejteni.

Az alábbi plakátot később pillantottam meg, mint a rendezvény szóróanyagát, így egyértelmű volt a mondanivaló, és hog mit szimbolizál az időshölgy, valamint a csokoládé. Ha azonban valaki önmagában csak a plakátot vagy a honlapot látja, valószínűleg értetlenül áll a gondolatmenet előtt.

Nem szeretném hosszasan elemezni, miért fogott meg nagyon a plakát, inkább szeretném Veletek megosztani Kovalik Balázs, a Budapesti Őszi Fesztivál művészeti vezetőjének Fidelioban megjelent gondolatait:

Amikor még a jóisten teremtette meg a tejjel-mézzel folyó Kánaánt, a kicsi indiánok is belga pralinét ettek a napi nyolc óra munka után. Az alpesi tehenek tőgye csak úgy duzzadozott a kakaótól, tejeskávétól, és a kis eszkimó gyerekek fókabocicsokin nőttek fel. Aztán jött a nagy gazdasági világválság, és a gazdák beleöntötték a tejet a tengerbe.
A politikusokat egyre jobban választópolgáraik voksának megszerzése kezdte érdekelni, így elsősorban a kerékpárút-építésére és a kannásbor-termelésre kezdtek koncentrálni.
A nagyvállalatok marketingtevékenysége a cirkuszt és nyalókát a népnek” teniszpálya-filozófián korcsolyázva a cukrot inkább a színes-golyós pálcikatermelésnek juttatta. Mi tagadás, egyre keserűbb lett a csokoládé.
Ekkor kezdődött az a mozgalom, amely az egyre keserűbb csokoládában is megtalálta a maga vigaszát. A rabszolgák ráébredtek, mennyire egészséges, milyen fontos tápanyagot tartalmaz, és hogy növeli az ember élettartamát. Ebben bizakodva kezdték fogyasztani, és lettek élvezői a keserű aranynak. (Egyszer csak elvásnak a nyalóka nélkül nyalókát nyalók többször tömött fogai!)
Az igazi ínyencek bátran törnek egy falatot az ismeretlen zamatokat rejtő sötét táblából, és elolvadni hagyják nyelvükön. Csak a gumicukorhoz szokott barbár ízlésűek rágják össze a csokoládét, az értő élvezők a már megpuhult darabkát feltapasztják szájpadlásukra, és nyelvük hegyével simogatják, míg – mint egy szimfónia hallgatása közben kibontakozó fő téma – meg nem jelenik a félreismerhetetlen, savanykád életérzés. Ekkor az orron át, mély lélegzetet véve, az egész testben eluralkodik a csokoládé lelket gyógyító aromája, és az ültetvények érintetlen kakaófa-kultúrájának paradicsomába repít a bódulat. Közben az olvadt csokoládé selymes simogatása a nyelőcső körül megbújó idegvégződéseket simítja mámorba, majd a kakaóvaj jótékony bevonatot képez a gyomor falán, és jólakottságérzetet kölcsönöz hosszú, boldog órákon át.
Sakkfigura elvtárs kicsit keserűnek, kicsit sötétnek, ámde mégiscsak a mienknek nevezte a csokoládét. Mi is bátran invitálunk, hogy ismerd meg az érzést: HARAPJ RÁ!”


Azt hiszem, valahogy így kell eladni egy kulturális programsorozatot!

Címkék: fesztivál csokoládé őszi budapesti fidelio

A bejegyzés trackback címe:

https://grafter.blog.hu/api/trackback/id/tr921406328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2009.09.25. 17:07:54

"Ha azonban valaki önmagában csak a plakátot vagy a honlapot látja, valószínűleg értetlenül áll a gondolatmenet előtt."

Én csak azt láttam, és pontosan ez történt. Sőt, én még most sem vagyok közelebb a megfejtéshez.

kgabesz · http://pussymagnet.blog.hu 2009.09.25. 17:12:12

@reklámbuzi: detto...
de biztos csak mi vagyunk földhözragadtak!

Grafter · http://grafter.blog.hu 2009.09.25. 17:27:42

Számomra azt üzenik a fenti sorok és a plakát, hogy ugyan egy művészfilmtől, egy komolyabb darabtól vagy például a komolyzenétől az emberek többsége óckodik és sajnos eléggé mostohagyerekként kezelik sok szempontból össztársadalmi szinten is a felsoroltakat. Az emberek többségének kényelmesebb a TV-ből kifolyó néphülyítő, szájbarágós műsort nézni. De az igazi kultúrélményt nem ez nyújtja és addig amíg valaki nem kóstol bele ennek az ízébe addig nem is fogja megtudni mennyivel többet nyújthat egy ilyen előadás (tánc, színház, zene, bármi). Mindezt azért jó a csokoládéval párhuzamba állítani, mert a csoki ízét, élvezetét mindenki ismeri, de az igazán finom csoki ízélményét csak azok ismerik, akik megkóstolták a hétköznapitól eltérő, kevésbé népszerű, vagy inkább ismeretlen ízeket.

Nekem ez így jött át és tetszik a párhuzam....

kom-mentalista 2009.09.25. 17:33:18

@kgabesz: Nem hiszem, hogy ez földhözragadtság kérdése. Inkább csak van, aki fogékonyabb az ilyen dolgokra. Nyilván főleg ők lesznek, akik ellátogatnak a BÖF-re.

Loop · http://www.autostat.hu/ujdonsagok 2009.09.25. 17:52:26

egy kicsit wtf a dolog, de pont ezért jó! tényleg remek kampány :)

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2009.09.25. 17:56:32

Grafter

De Kovalik Balázs nem állhat minden poszter mellett, hogy elmagyarázza, mit üzen a plakát. Enélkül pedig Coulumbonak (vagy a feleségének) kell lenni , hogy rájöjjön az ember a magyarázatra. Egyébként a nagyi most ráharapott a csokira, vagy csak szopogatja?

Grafter · http://grafter.blog.hu 2009.09.25. 18:13:52

@reklámbuzi: Ebben teljesen igazad van.
Ha csak önmagában nézném a plakátot, nyilván besorolnám én is az egyre "népszerűbb" semmi-értelme sincs-hirdetések közé, aztán megpróbálnám kideríteni, mi a fenét jelenthet, már ha sikerül...Mindenesetre piszkálná a fantáziámat és ezzel már részben elérné a célját.
A nagyi határeset...:)

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.09.25. 18:50:51

Lehet én is a maradiakat erősítem,de számomra ez a magyarázat csak még jobban ráerősít a mellébeszélésre.Mint anno,mikor a Galériában volt egy modern kiállítás és egy teremben csak szemeteszsákok voltak,meg is kérdeztem a teremőrt,hogy most lomtalanítás van,vagy ez egy művészi alakzat?

kgabesz · http://pussymagnet.blog.hu 2009.09.28. 09:12:21

@kom-mentalista: bocs, de ez a hozzállás viszont már dühít! mert miért kéne értenem a plakátot ahhoz, hogy érdekeljen amit reklámoz? vagy fordítva, nem érdekelhet a reklámozott tárgy, mert nem értem a plakátját? ez egy szűrő szerinted? az menjen ki a BÖF-re, aki érti, aki nem érti, az nem érdemli meg? amúgy nem azt mondtam hogy rossz, hanem egyszerűen csak a túlbonyolítot és elvont reklám az nem jó reklám! művészielg, vagy egyéb szempotnból lehet teljesértékű, de a reklám nem lehet csak elvontság és művészet... szerintem...

chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2009.10.02. 15:24:26

én ki merném mondani, hogy ez a reklám rossz. nem kelti fel az érdeklődést, nem mond el semmit a fesztiválról. még az is ezerszer jobb lenne, ha csak kiírtnák, hogy kik lépnek fel.
Én - amíg fel nem hívta valaki a figyelmemet rá, hogy létezik ez - úgy mentem el több tucatszor mellette, hogy kábé abban a hisezmben voltam, hogy ez a "Dél Után" nyugdíjas telefonos lelki segély hirdetése - mert kb az néz ki ugyanígy. És sajnos nem viccelek.

cyber panka 2009.10.20. 23:58:31

Kivételesen itt az történt hogy a megrendelőnek volt elképzelése és koncepciója de itt megálltak. A keserű csoki mint kihívást jelentő ínyencség egy unott idős nő arcába tolva... Ez félrement nagyon
süti beállítások módosítása