Lehet-e trendi a komolyzene?

 2009.12.17. 13:56

Úgy látszik ez az  időszak a rádiók születésének és megszűnésének ideje. Az viszont meglepő, hogy az egyébként nagyon hasonló zenei készlettel dolgozó számtalan rádió között egy a sajnos méltatlanul elhanyagolt stílust (komolyzenét) sugárzó rádió is éterbe lépett a két új rádió adóval (Neo FM és Class FM) szinte egyszerre és megpróbál kitűnni a zenei zajból.

Talán többekben gyanús lehet, hogy a Class FM és Klasszik Rádió neve nagyon hasonló, persze lehet feltételezni ebben marketingfogást, de mindehhez tudni kell, hogy Classic FM és Klassikradio néven számos országban évek óta üzemel klasszikus zenét játszó rádióadó.

De nézzük a bevezető kampány elemeit.

Először a logóra szeretnék kitérni, ami egy igazán dicséretes alkotás. Egyszerű és a mostani trendeknek megfelelő, mind képileg, mind színeiben, mégis visszaadja a komolyzene hangulatát a violinkulcsszerű formával, a lekerekített kerettel, a zöld színnel, amely köztudottan a nyugalom szimbóluma, ugyanakkor tartalmazza a lényegi információkat, a fekete-fehér-zöld kontrasztnak köszönhetően pedig megragadja a figyelmet.

Ugyanez a letisztultság és harmónia sugárzik a plakátról is. Egyetlen dolog, ami számomra kicsit bontja ezt a harmóniát, az a betűtípus, amely esetében talán szerencsésebb lett volna egy reneszánsz vagy esetleg egy barokk típus.

Megmondom őszintén, számomra nagyon szimpatikus ez a kezdeményezés, mert biztos vagyok benne, hogy van igény a minőségi zenére és valószínűleg gyorsan hallgatóságra is talál majd a rádió, hiszen fogyaszthatóbb, ismertebb zenei műveket kínál, mint például versenytársa (MR3-Bartók). Talán ez lehet az egyik módja annak, hogy még több emberrel, és talán a fiatalokkal is megismertessék és megszerettessék a komolyzenét.
 

Címkék: rádió nyugalom komolyzene klasszik

A bejegyzés trackback címe:

https://grafter.blog.hu/api/trackback/id/tr41604426

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Klasszik Rádió, hurrá! 2010.01.22. 11:35:53

Elindult. Végre! Épp ideje volt megtörni a Bartók, bocsánat, az emerhárombartókrádió monopóliumát, ami nem is igazi monopólium, csak eddig másnak nem volt pénze olyan rádiót csinálni, amiből folyamatosan a klasszikus zene szól. Évekkel ezelőtt már volt...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.12.17. 21:19:47

Engem a logóban lévő forma inkább az f-lyukra ( hu.wikipedia.org/wiki/F-lyuk ) emlékeztet.
Kíváncsian várom a rádiót.

Emmet Ray 2009.12.17. 21:20:30

majd megnézem a dühöngő hallgatóságot, mikor a Beethoven ötödiket harmadszorra adják 24 órán belül :)

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2009.12.17. 21:24:09

Lassan át kéne rá tekerni. A Bartók is az egyetlen hallgatható rádió lett. (itt nem idegeseít fel valami műveletlen díszpicsa kényszeres vihogása)

Caymans 2009.12.17. 21:30:58

igaz igaz. mondjuk én bartókos vagyok inkább, de ha internet akkor:

www.sky.fm - Solo piano channel

opotep! · http://opotep.blogspot.com/ 2009.12.17. 21:35:29

"fogyaszthatóbb, ismertebb zenei műveket kínál, mint például versenytársa (MR3-Bartók)"

Belenéztél e már a műsorrendbe?? Nem hinném. Mi az, hogy ismertebb? Kinek ismertebb?
A Bartókon ugyanúgy megtalálhatóak a népszerűbb darabok, is, nap mint nap. Persze ez egy teljesen hülye megfogalmazás, mert annak aki nem hallgat komolyzenét semmi nem lesz ismerős ...

"fiatalokkal is megismertessék és megszerettessék a komolyzenét"

Ennek viszont tényleg nő az esélye.

Amúgy én ellenszenvesnek találom az üzenetet. Mintha a komolyzene kizárólag azt a célt szolgállná, hogy megnyugatasson...jó, hogy nem altatónak használnák...

Csubakka Mrozsek · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.12.17. 22:14:57

sajna mostanában se bartókot nem nagyon hallgatok (mármint a rádiót), ebbe az újba se nagyon futottam még bele, viszont kíváncsi vagyok, vajon melyik adná le Lutoslawski-tól a cello concerto-t..

Lady Turquoise (törölt) 2009.12.17. 22:18:45

Legyen trendi!

(Igenis nyugtat, még "keményebb, sötét" verzióiban is. Legalábbis engem.)

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2009.12.17. 22:27:21

@Nyakkendős Elza:
Hát, azért biztos találnék olyan komolyzenét, amelyik felidegesítene.
Kortársak előnyben. :))

gitáros 2009.12.17. 22:31:42

Csakazértis: violinkulcs a füled...:))

gitáros 2009.12.17. 22:33:16

Ja, és még a kottaírás tipográfiai hagyományai szerint hasonló formájú "f"-betű jelzi a fortét.

Humphrey 2009.12.17. 22:36:59

a komolyzene igen, lehet trendi.
ez a plakát szerintem nem az, ez a zöld kanapé se nem klasszikus, se nem egy modern, trendi 'lounge' darab. a színe szar, még ha a zöld nyugalmat akar sugározni, akkor is.
a szó, 'klasszik' meg fura, nem magyar szó, de nem is classic.
na mindegy, ha jó lesz az adó, attól még fogom hallgatni

Intizar 2009.12.17. 22:46:52

Csókolom, az a izé, az nem violinkulcs, hanem az a lyuk, amit a hegedűre szoktak fűrészelni. Biztos van neve is, a hozzáértők tudják. Egyébként nagyon drukkolok a klassziknak, szerintem a neve is kedves, olyan k. u. k. magyarosított német.

margaritt 2009.12.17. 22:58:49

Basszuskulcs! Ha írsz valamiről, legalább nézz utána a jelöléseknek!
Mint ahogy többen írták, nem violinkulcs, de nem is basszuskulcs. Forte, ha kettő van belőle, fortissimo.
209.85.135.132/search?q=cache:kvySKoYw9e4J:hu.wikipedia.org/wiki/Zenei_kulcsok+basszuskulcs+violinkulcs&cd=2&hl=hu&ct=clnk&gl=hu

gabed 2009.12.17. 23:03:35

Na, szerencsére itt van mibe belekötni! Nem azt írta, hogy violinkulcs, hanem, hogy violinkulcsSZERŰ!!!

gabed 2009.12.17. 23:08:44

Egyébiránt, mivel a Bartóknak sem lehet már kimutatni a hallgatottságát, nagyon csodálkoznék, ha sokáig húzná egy hasonló profilú rádió. Kivéve, ha egy nagyobb üzlet részeként működik, és a szinergiák kiaknázása a cél. De önmagában nincs esélye.

andras-ka 2009.12.17. 23:10:41

Persze már megint BP-en...
Mi, vidéki suttyó parasztok meg hallgassuk a hitvány mocskot... (még szerencse hogy a Bartók fogható)
Már csak két hozzáfűzni valóm van:
1. Ismét bebizonyosodott, hogy ez az ország véget ér a Budapest(áthúzva) táblánál, mint ahogy ezt volt alkalmam számtalanszor átélni
2. Ha a Nagyfaluban (gy.k.: BP.) megfér ennyi rádióadó, sok-sok frekvencián, akkor mire ez a slágerádió/danubius história, mikor vidéken tizedannyi freki van elhasználva? (ja, és pl. vidéken Jazz-tematikus rádió is 0 db, azaz megintcsak hallgassuk a szutykot.

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2009.12.17. 23:11:31

Azt mindenki olyan nagyvonalúan átugorja, hogy a "nyugalmat sugárzunk" szlogen egy az egyben lett lenyúlva a PAX Tv-től.

foodlfg 2009.12.17. 23:14:09

Én pedig legutóbb ilyen jelet integráláskor láttam.
en.wikipedia.org/wiki/Integral

(csak ha már ennyire központba került ez a téma :P)

eurOP · http://www.eupalyazat.blog.hu 2009.12.17. 23:33:54

f-lyuk, ez egyértelmű. Sokáig hegedültem, volt időm lehajtott fejjel, épp e gyönyörű nyílást nézni..

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2009.12.17. 23:40:09

nekem ez túl zöld.
túl-túl zöld

és a névválasztás se túl szerencsés

lánczi sixx... izé... suxx 2009.12.18. 00:31:59

@maxt: tán kevesen néznek PAX TV-t, ezért nem tűnt fel még senkinek. :)

Ami a komolyzene "megnyugtató" hatását illeti... kívánom a szlogen kiagyalójának, hogy minden nap Wagnerre legyen kénytelen elaludni! :))
(mondom ezt úgy, hogy speciel Wagnert még szeretem is :) )

gabest1 2009.12.18. 00:42:10

Azt tudtátok, hogy a pop zene a populáris zene rövidítése? A komoly zene akkor lesz trendi, ha populáris lesz, amire jelenleg kevés az esély, de akkor majd azt fogják annak hívni.

drujk8 2009.12.18. 02:06:56

A komolyzene hiánya, a mai médiában engem is zavar. Alapvetően nagyon sok féle zenét meghallgatok, köztük a komolyzenét is. De kevés zenére lehet mondani, hogy zenemű vagy műalkotás. A mai butító zenék sokasága nem tud beleilleszkedni, nem feltétlenül azért mert rossz, vagy nem kedvez a fülnek és a léleknek hanem, mert más-más világ, de stílusát tekintve mindegyikben ott van az értelem. Kérdés hogyan használják fel. A komolyzenében van a legtöbb, ez nyilvánvaló. És a kérdésedre válaszolva: Igen lehet, ugyanis a filmzenék nagy része komolyzene, vagy komolyzenei alapokra épül, és szerintem ez nagyon sokáig így lesz még, remélem. A komolyzene szerintem a legmagasabb minőségű, ember által alkotott zenei kultúra.

kilobike 2009.12.18. 06:24:04

Először is:
nem komoly zene. Mitől komoly? Vagy a másik mitől komolytalan?
Maradjunk a klasszikus zene elnevezésnél.
A KlassikRadio nem CSAK klasszikus zenét sugároz, ahogy vélhetően a ClassFM csak azt fog.
Hogy van-e igény ilyen jellegű adó(k)ra? Emlékszik valaki, amikor a UPC ki akarta venni a műsorkínálatból a Mezzo-t?

Void Bunkoid 2009.12.18. 08:06:44

Szerintem jó. Én az autóban is Bartókot toltam eddig.

A nyugtató jelleg meg hát ja...van ami nyugtat, van ami nem. Komolyzenében pl Gustav Holst néha kifejezetten felpörget. Modern populáris zenékben pl néhány Massive Attack-nótára kifejezetten jót lehet aludni :)

De mindenesetre üdvözlöm az új komolyzenei adót, meeert jó. Bár lehetne fogni Budapestország határain kívül is...

is 2009.12.18. 08:11:10

Dvorak IX., 4. tétel. tök népszerű, nem pont a nyugalomról szól.

Mozart: Egy kis éji zene. I. tétel. tök népszerű, nem pont a nyugalomról szól.

Mozart: Török induló. Brahms: Magyar táncok. Beethoven: Örömóda. stb. stb.

én nem szeretném, ha a komolyzenét a nyugalommal azonosítanák. nem idegterápia ez, hanem komolyzene, sokkal-de-sokkal szélesebb spektrumon.

lánczi sixx... izé... suxx 2009.12.18. 08:15:24

@kilobike: ki is vette, hogy rohadna le a keze annak, aki aláírta az engedélyt.
(kizárólag a digitális szemetükön érhető el)

es2300 2009.12.18. 08:25:40

es az megvan h ljubljanaban a az egyik szep hosszu belvarosi utcaban (a kastely alatt a folyoparttol egyel beljebb) a husz meterenkent felszerelt hangszorokbol klasszikus zene szol?

kilobike 2009.12.18. 08:29:57

@lánczi sixx... izé... suxx: tudtommal vissza is tette az előfizetők levéláradatának hatására, de lehet hogy tévedek. T-Home is kivette egy pillanatra, de ők is gyorsan visszatették.

Vogon 2009.12.18. 08:33:05

én véletlenül találtam rá és nagyon szeretem! Többet ér mint az összes ratyi modern adó, pedig a "tuc-tuc" zenét is szeretem...

Bummer 2009.12.18. 08:39:57

A Bartóknak az utóbbi 1-2 évben nagyon jó lett a műsora.

A Klasszik FM egyelőre a hallgathatatlanság határán van: véletlenszerűen jönnek a zenék, semmi szerkesztés, idegesítő háttérzenék, és rengeteg "klasszikus könnyűzene", Strauss-keringők.

Hozzá Szóló 2009.12.18. 08:49:45

Igen, a populáris komolyzene megy, bár őszintén szólva a Bartókkal meg az a probléma, hogy nagoyn sokszor az ember NEM azért kapcsol be egy komolyzenei adót, hogy jazz-t, vagy irodalmi műsort halljon...

Bummer 2009.12.18. 08:53:54

@Hozzá Szóló:
Pont ebben változott nagyon sokat a Bartók az elmúlt időszakban.
Persze így is van olyan időszak, amikor elkapcsol az ember, mert olyan műsor van (én az operaáriákat is utálom például), de a Klasszikon meg sokszor fáj az lapossága a zenének. (Nem értem, miért gondolják azt, hogy egy Strauss-tánczene komolyzene)

dex.ion 2009.12.18. 09:04:34

én nem hallgatok bartókot. de majd fogok, ha élőben közvetítik a maydayt:)
elgondolkodtatok már azon, h miért maradhatott fent a klasszikus zene évszázadokon át, miközben, ha az elmúlt 100 évet vizsgáljuk, akkor kijelenthetjük, h a különböző zenei stílusok népszerűsége egy gyorsuló ütemben változik?

prostatikus vogon jeltz (törölt) 2009.12.18. 09:10:44

A komolyzenével szerintem az a fő gond hogy rádión keresztül nem lehet igazán élvezni.
Az egész zene lényegét az akusztikus hangszerek egyedi hangzása adja.
Soha nem felejtem el, ált. iskolában az ének órán egy szar recsegős TESLA lemezjátszóval küzdött a tanárnéni, mi meg nem értettük hogy mi ebben a zenében a jó.
Majd középisokásként elmentünk egy élő komolyzenei koncertre, na ott leesett az állam és azt mondtam hogy húúúú ez igazán jó.

A műanyag tuc tuc zene ugyanolyan jól szól a mobiltelefonon kihangosítva.

dex.ion 2009.12.18. 09:16:29

@prostatikus vogon jeltz: az utolsó mondatod borzasztó nagy tévedés, mobilontelefonon kihangosítva egyetlen stílus sem szól jól, aki ennek az ellenkezőjét állítja, az funkcionális süketségben szenved.
egyébként is unalmas már ez a jólbeszólokahülye rockereknek/diszkósoknak/rappereknek hozzáállás...de majd kinövöd.

Öreg Gordon 2009.12.18. 09:20:58

@opotep!: Teljesen igazad van. Az MR3 kiforrott profi, ez viszont sajnos csak egy koncepciótlan katyvasz. Mit keres egy pl. barokk zenekari szvit után, komentár nélkül, - pocsék zenei átvezetéssel - egy romantikus zongoradarab? Vagy ez mindegy? Korunk intellektuelje csak fogyasszon mindenből ami - szerinte - emelkedett?
Nem értem, mi az, hogy fogyaszthatóbb, ismertebb zenei mű? A tisztelt kritikus hallgatott már elég MR3-at?
Mi az, hogy a komolyzene hangulata? Annyi közhely, felszínesség van a kritikában, amennyi pillanatnyilag a műsorfolyamban is. Szerencse, hogy tanult barátunk a tipográfiához is baromira ért, így logo elemzésével a sznobság kiteljesedhetett.
Egyébként szurkolok a Klasszik FM-nek és amikor tudom, hallgatom.

Rá Dios 2009.12.18. 09:21:25

1. Igen, minél több ilyen adást hallgathatunk, anál jobb. hanem azért nem mindegy, hogy akár ugyanabból az alapanyagból, de egyszerűbben megfőzve menzakaja kanállal, vagy gyertyafényes étteremben borral, ezüsttel... Utóbbi az MR3 Rartók Rádió szerintem, mert elfogult vagyok kicsit.

2. A plakát jó, de a komoly zene nem okvetlen nyugtat, hanem inspirál. A megfelelő inspiráció persze maga a nyugalom, mert az ember egyensúlyban alkot legjobban (ugye?)

3. nem kell(ett volna) se barokk, se reneszánsz betű, mert a komoly zene nem azonos a régi zenével, hanem egymást felhasználó, egymásra épülő,, egymásra hivatkozó és egymást meghaladó csoda. Kicsit úgy fraktál, mint a jégvirág. Bármerre nő, csodálatos.

4. a jó komolyzene mindig is szórakoztató volt, akár azért mert a vásárolt kotta megfelelt a CD-nek, csak otthon elő kelltt adni a zenét, nem volt mibe betenni, akár azért, mert a legjobb előadok közül ma is sokan játszanak jazzt, ami szerintem a fantáziának, a gyors tervezésnek (ld. improvizációnak) és inkább elsőként kellett volna mondanom, a tökéletes hangszerimeretnek- kezelésnek az elegye.
Abba is hagyom,. megnézem az egyik fentebb ajánlott linket (a szolo-piánósat)

mhxmqz 2009.12.18. 09:22:41

@prostatikus vogon jeltz: Namost ez nagyon nincs így. Pontosabban, aki értő módon hallgat klasszikusokat az bizony egy Sokol rádión át is meghallja a zenét. Meg azt is hogy ki játszik pl.
Aki pedig csak valamifajta érzeti, mennyiségi élményt talál benne az csak a koncertteremben veszi észre, hogy "hú ez már valami".

trocadero 2009.12.18. 09:25:55

@prostatikus vogon jeltz: A tapasztalatodban az is alapvetően közrejátszhatott, hogy a komolyzenére középiskolás korában érik meg az ember - egy-két zsenitől eltekintve, aki már ált. iskolat előtt érti. Én nagyon rossz minőségben is élveztem már komolyzenét, középiskolás koromtól.

Rá Dios 2009.12.18. 09:30:39

@trocadero: ...ahogy én is megveszem az őslemezeket. nem mondom, az SACD jobb.

lánczi sixx... izé... suxx 2009.12.18. 09:59:25

@kilobike: igen, amikor először kivették. Aztán valamikor idén ismét eljátszották, hogy az analóg kínálatból kivették. Amikor felhívtam a "t" ügyfélszolgálatukat, hogy ezt mégis hogy képzelték, akkor az ifjú telefonos titán vidáman közölte, hogy így akarják átterelni az embereket a digitális szolgáltatásukra. Úgyhogy ettől kezdve már csak idő kérdése, hogy a upc utolsó nyomait is kitakarítsam a lakásból (sajnos nem rajtam múlik :( )

@trocadero: nekünk általános iskolában olyan ének-zene tanárunk volt, aki megszerettette az osztállyal a komolyzenét is... Érteni ugyan nem értem, de van egy jókora területe, amit kifejezetten szeretek (kicsit hülyén szoktak rámnézni, ha elmondom, hogy Mozarttól a Metallicáig mindent szeretek... :) )

komolyzene 2009.12.26. 14:14:23

ASSZEMMARADOK AZ ÖRÖK KLASSZIKUSNÁL: BARTÓK RÁDIÓ FOREV!
süti beállítások módosítása